Article (Scientific journals)
Deux outils méthodologiques pour accompagner les (futur⋅e⋅s) enseignant⋅e⋅s dans la planification et l’évaluation de séquences didactiques au primaire
Duroisin, Natacha; Duquette; Monney
2022In Revue des Sciences de l'Education, 47 (3), p. 8–44
Peer reviewed
 

Files


Full Text
txtrésumés.pdf
Author postprint (335.62 kB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Géographie; Education; Enseignement; Planification; Evaluation; Apprentissages; Formation; Outils; Fédération Wallonie-Bruxelles; Québec; Didactique; Primaire
Abstract :
[fr] Cet article présente deux outils méthodologiques visant à accompagner les enseignante⋅s et les futur⋅e⋅s enseignant⋅e⋅s de la Fédération Wallonie-Bruxelles et du Québec dans la planification et l’évaluation de séquences didactiques dans les disciplines d’éveil ou dans le domaine de l’univers social. Après une brève présentation de la situation enseignante dans ces deux contextes et un survol des difficultés particulières des enseignant⋅es du primaire lorsqu’elle⋅il⋅s planifient et évaluent leurs séquences didactiques, la présentation des deux outils méthodologiques et de leurs retombées pratiques permet de mettre en évidence la similarité des difficultés rencontrées par les (futur⋅es) enseignant⋅e⋅s du primaire en Fédération Wallonie-Bruxelles et au Québec.
[en] This paper presents two methodological tools aimed at accompanying teachers and future teachers of the Wallonia-Brussels Federation and the province of Quebec in the planning and assessment of lessons in the field of social sciences. After a brief discussion of the teaching reality inherent to these two contexts and a discussion focused on the particular difficulties primary school teachers face when planning units and assessing students, two methodological tools developed by the research teams will be presented. Afterwards, the practical repercussions of each tool will be described, which allows to highlight how similar the difficulties encountered by (future) elementary school teachers in the Wallonia-Brussels Federation and Quebec really are.
[es] Este artículo presenta dos herramientas metodológicas destinadas a apoyar a los docentes y futuros docentes de la Federación de Valonia-Bruselas y de Quebec en la planificación y la evaluación de secuencias didácticas en el área de ciencias sociales. Tras una breve presentación de la situación docente en estos dos contextos y un resumen de las dificultades particulares de los docentes de primaria a la hora de planificar y de evaluar sus secuencias didácticas, la presentación de las dos herramientas metodológicas y de sus consecuencias prácticas permite resaltar la similitud de las dificultades encontradas por los (futuros) docentes de primaria en la Federación de Valonia-Bruselas en Quebec.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Duroisin, Natacha   ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Education et Sciences de l’apprentissage
Duquette
Monney
 These authors have contributed equally to this work.
Language :
French
Title :
Deux outils méthodologiques pour accompagner les (futur⋅e⋅s) enseignant⋅e⋅s dans la planification et l’évaluation de séquences didactiques au primaire
Alternative titles :
[en] Two methodological tools to accompany (future) teachers in the planning and assessment of didactic sequences at the elementary level
Publication date :
07 July 2022
Journal title :
Revue des Sciences de l'Education
ISSN :
0318-479X
eISSN :
1705-0065
Publisher :
Revue des Sciences de l'Education, Montréal, Canada
Special issue title :
La recherche en didactique de l’univers social au primaire
Volume :
47
Issue :
3
Pages :
8–44
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Research unit :
B101 - Education et Sciences de l’apprentissage
Research institute :
Soci&Ter
Complexys
Available on ORBi UMONS :
since 08 October 2022

Statistics


Number of views
2 (2 by UMONS)
Number of downloads
1 (1 by UMONS)

OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS