Applied Psychology; Education; Arts and Humanities (miscellaneous)
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
CANZITTU, Damien ; Université de Mons - UMONS > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Educatio > Service de Sciences de l'enseignement et de la formation
Language :
English
Title :
A framework for defining a guidance approach support: typology, concepts, and practice guidelines
Aisenson, G., Legaspi, L. P. M., Valenzuela, V., Czerniuk, R., Miguelez, V. V., Moulia, L., Larriba, G., Solano, L., & Alonso, D. E. (2022). Guidance and education, an analysis of young peoples’ discontinuous school pathways: The guidance-oriented approach of educational institutions. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22 (3), 739–758. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09546-y
Australian Government. (2019). A student focused national career education strategy.
Auzoult, L. (2006). Diffusion d’une clairvoyance normative en internalité par un travail éducatif en orientation sur la connaissance de soi. Pratiques Psychologiques, 12 (3), 317–330. https://doi.org/10.1016/j.prps.2006.06.002
Barnes, S.-A., Bimrose, J., Brown, A., Kettunen, J., & Vuorinen, R. (2020). Lifelong guidance policy and practice in the EU : trends, challenges and opportunities. Final report.
Bauman, Z. (2007). Liquid times: Living in an age of uncertainty. Polity Press.
Beaudet, J., Huppé, J., St-Laurent, C., & Gagné, M.-C. (2001). Travailler ensemble pour éduquer au travail. In D. Pelletier (Ed.), Pour une approche orientante de l’école québécoise (pp. 45–87). Éditions Septembre.
Bégin, L., Bleau, M., & Landry, L. (2000). L’école orientante: la formation de l’identité à l’école. Éditions Logiques.
Bennett, N., & Lemoine, G. J. (2014). What a difference a word makes: Understanding threats to performance in a VUCA world. Business Horizons, 57 (3), 311–317. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2014.01.001
Blustein, D. L., Kenny, M. E., Di Fabio, A., & Guichard, J. (2019). Expanding the impact of the psychology of working: Engaging psychology in the struggle for decent work and human rights. Journal of Career Assessment, 27 (1), 3–28. https://doi.org/10.1177/1069072718774002
Borgna, C., Contini, D., Pintor, S. P., Ricucci, R., & Vigna, N. (2022). Old habits die hard? School guidance interventions and the persistence of inequalities. Research in Social Stratification and Mobility, 81, 100728. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2022.100728
Bru, M. (2001). Etudier les pratiques enseignantes : les raisons d’un choix. Les Dossiers Des Sciences de L’éducation, 4, 5–7.
Canzittu, D. (2016). L’Approche Orientante en Fédération Wallonie-Bruxelles. L’Approche Orientante : État Des Lieux et Enjeux, 29–37. http://www.provincedeliege.be/sites/default/files/media/11466/AJB_Actes_Colloque_Approche_Orientante.pdf.
Canzittu, D. (2018). Orientation scolaire et approche orientante : les politiques et dispositifs d’orientation dans les systèmes scolaires. http://www.cnesco.fr/wp-content/uploads/2018/12/181211_Cnesco_orientation_Canzittu.pdf.
Canzittu, D. (2019a). Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé. Qui plus Est.
Canzittu, D. (2019b). Vers une école réellement orientante. Penser l’orientation scolaire à l’aube du 21e siècle [Thèse de doctorat]. Université de Mons.
Canzittu, D. (2020). A framework to think school and career guidance in a VUCA world. British Journal of Guidance & Counselling, 50, 1–12. https://doi.org/10.1080/03069885.2020.1825619
Canzittu, D. (2022). Un cadre théorique pour penser l’orientation tout au long de la vie dans un monde VUCA. Enseignement et Apprentissages, 3, 1–17.
Canzittu, D., & Carosin, É. (2019). Comment penser l’orientation scolaire et professionnelle dans les écoles du 21e siècle ? Vers une Approche Orientante de l’école. In D. Canzittu (Ed.), Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé (pp. 103–114). Editions Qui Plus Est.
Canzittu, D., & Carosin, É. (2021). L’orientation scolaire et professionnelle face aux enjeux du XXIe siècle : rôle et fonction de l’école dans l’orientation tout au long de la vie. In V. Cohen-Scali (Ed.), L’orientation au 21ème siècle: Enjeux et perspectives (pp. 126–152). Dunod.
Canzittu, D., Conter, M., Friant, N., & Demeuse, M. (2021). Appui scientifique à la réalisation d’un cadastre sur l’orientation scolaire. Note de cadrage pour les cheffes de projet.
Canzittu, D., & Demeuse, M. (2017). Comment rendre une école réellement orientante? De Boeck supérieur.
Canzittu, D., & Demeuse, M. (2019). L’école orientante : une ustopie ? In D. Canzittu (Ed.), Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé (pp. 161–172). Editions Qui Plus Est.
Canzittu, D., Duroisin, N., & Demeuse, M. (2011). L’implémentation de l’approche orientante dans l’enseignement secondaire provincial. Rapport final.
Canzittu, D., Malaise, S., Tutak, A., & Demeuse, M. (2015). Recherche-accompagnement de projet d’innovation pédagogique et organisationnelle au sein du 2e degré professionnel de l’enseignement secondaire de plein exercice.
Canzittu, D., Tutak, A., & Willam, M. (2012). L’implémentation de l’approche orientante dans l’enseignement secondaire provincial. Rapport intermédiaire.
CareerWise Colorado. (2023). Program Learning Report: CareerWise Colorado 2022.
Carosin, É, & Canzittu, D. (2019). A reflection on career guidance skills for the 21st century in a Guidance Oriented Approach to Learning (GOAL). Journal of Counsellogy, 8, 375–391. https://doi.org/10.34862/sp.2019.8
Carosin, É, & Canzittu, D. (2021). Pour une approche juste et durable des compétences à s’orienter tout au long de la vie à l’école. In M. Bangali (Ed.), Les compétences à s’orienter : Théories et pratiques en orientation scolaire et professionnelle (pp. 69–96). Mardaga.
Carosin, É, & Canzittu, D. (2023). Évaluer des compétences à s’orienter en vue de contribuer au développement du pouvoir d’agir des élèves. La Revue LEeE, 7.
Carosin, É, Canzittu, D., & Loisy, C. (2019). Accompagner les adolescents pour faire face aux défis du 21e siècle en orientation : un cadre conceptuel pour le développement d’outils en orientation. In D. Canzittu (Ed.), Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé (pp. 115–122). Editions Qui Plus Est.
Carosin, É, Canzittu, D., Loisy, C., Pouyaud, J., & Rossier, J. (2021a). Developing lifelong guidance and counselling prospective by addressing individual and collective experience of humanness, humanity and the world. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22, 643–665. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09512-0
Carosin, É, Canzittu, D., Loisy, C., Pouyaud, J., & Rossier, J. (2021b). Un modèle développemental collectif de l’orientation. Questions d’orientation, 2, 9–20.
Cebrián, G., Junyent, M., & Mulà, I. (2020). Competencies in education for sustainable development: Emerging teaching and research developments. Sustainability, 12 (2), 579. https://doi.org/10.3390/su12020579
Chhabra, M., Ribeiro, M. A., & Rossier, J. (2022). Introduction to the special section: Life design interventions (counseling, guidance, education) for decent work and sustainable development. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22 (3), 577–579. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09549-9
Cohen-Scali, V., & Pouyaud, J. (2019). A career education approach based on group dialogues to help adolescents and emerging adults in their self construction. In Handbook of innovative career counselling (pp. 405–424). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-22799-9_23.
Comtois, M. (2007). Le portfolio orientant. Chenelière Education.
Council of the European Union. (2008). Council resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. 2905th education, youth and culture council meeting. Council of the European Union.
Cousins, B. (2018). Design thinking: Organizational learning in VUCA environments. Academy of Strategic Management Journal, 17 (2), 1–18.
Daverne-Bailly, C., & Bobineau, C. (2020). Orienter et s’orienter vers l’enseignement supérieur dans un contexte de changement des politiques éducatives: incertitudes, choix, inégalités. Éducation et Socialisation, 58), https://doi.org/10.4000/edso.13048
De Corte, E. (2016). Improving higher education students’ learning proficiency by fostering their self-regulation skills. European Review, 24 (2), 264–276. https://doi.org/10.1017/S1062798715000617
Develay, M. (1992). De l’apprentissage à l’enseignement: pour une épistémologie scolaire. Éditions ESF.
Di Fabio, A. (2017). A review of empirical studies on employability and measures of employability. In Psychology of career adaptability, employability and resilience (pp. 107–123). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66954-0_7.
Di Fabio, A., & Cooper, C. L. (2023). Psychology of sustainability and sustainable development in organizations. Routledge.
Di Fabio, A., & Rosen, M. A. (2018). Opening the black box of psychological processes in the science of sustainable development: A new frontier. European Journal of Sustainable Development Research, 2 (4), https://doi.org/10.20897/ejosdr/3933
Di Fabio, A., & Svicher, A. (2021). The psychology of sustainability and sustainable development: Advancing decent work, inclusivity, and positive strength-based primary preventive interventions for vulnerable workers. Frontiers in Psychology, 12), https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.718354
Drabik-Podgórna, V., & Podgórny, M. (2022). Decent work in Poland: A preliminary study. Suggestions for educational and counselling practice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22 (3), 759–784. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09548-w
Duarte, M. E., & Cardoso, P. M. S. (2015). The life design paradigm: From practice to theory. In L. Nota & J. Rossier (Eds.), Handbook of the life design (pp. 41–57). Hogrefe.
Dubé, J. (2000). Prendre le virage du succès : l’école orientante : un concept en évolution, 1999-2000. Ministère de l’éducation, du loisir et du sport.
Duplessis, P. (2016). Fiche-élève, fiche pédagogique en information-documentation : des outils didactiques pour enseigner et pour apprendre. Typologie fonctionnelle des outils didactiques élaborés par les professeurs documentalistes. Les Trois Couronnes. http://lestroiscouronnes.esmeree.fr/outils/fiche-eleve-fiche-pedagogique-en-information-documentation.
Dupont, P., Gingras, M., & Marceau, D. (2002). Implantation d’une approche orientante : des conditions idéales. Université de Sherbrooke.
Ferré, D. (2005). Pour une approche orientante de l’école française. Qui plus Est.
Figari, G. (1991). Etudes sur la démarche de projet. Revue Française de Pédagogie, 94 (1), 49–62. https://doi.org/10.3406/rfp.1991.1366
Figari, G. (1994). Evaluer quel référentiel ? De Boeck.
Franklin, M., Yanar, B., & Feller, R. (2015). Narrative method of practice increases curiosity and exploration, psychological capital, and personal growth leading to career clarity: A retrospective outcome study. Canadian Journal of Career Development, 14 (2), 12–23.
Freire, P. (2021). La Pédagogie des opprimés. Agone.
Galliott, N., & Graham, L. J. (2015). School based experiences as contributors to career decision-making: Findings from a cross-sectional survey of high-school students. The Australian Educational Researcher, 42 (2), 179–199. https://doi.org/10.1007/s13384-015-0175-2
Gillies, R. M., McMahon, M. L., & Carroll, J. (1998). Evaluating a career education intervention in the upper elementary school. Journal of Career Development, 24 (4), 267–287. https://doi.org/10.1177/089484539802400401
Gingras, M. (2007). La contribution de l’approche orientante au développement des compétences (dossier Québec). Les Cahiers Pédagogiques, 499. http://www.cahiers-pedagogiques.com/La-contribution-de-l-approche-orientante-au-developpement-des-competences-dossier-Quebec.
Goyer, L. (2017). Apprendre à s’orienter tout au long de la vie des adultes: mutation des dispositifs d’orientation à l’ère numérique. In F. Danvers (Ed.), S’orienter dans un monde en mouvement (pp. 351–376). L’Harmattan.
GPSAO. (2003). Développement d’activités éducatives orientantes. GPSAO.
Guichard, J. (2007). Construction de soi (self-construction). In J. Guichard & M. Huteau (Eds.), Orientation et insertion professionnelle. 75 concepts clés (pp. 108–113). Dunod.
Guichard, J. (2015a). From vocational guidance and career counselling to life design dialogues. In L. Nota & J. Rossier (Eds.), Handbook of life design. From practice to theory and from theory to practice (pp. 1–25). Hogrefe.
Guichard, J. (2015b). Objectifs et finalités de l’accompagnement à l’orientation à l’ère anthropocène [Aims and ultimate purposes of career- and life-design interventions in the Anthropocene era]. In F. Danvers (Ed.), Apprendre et s’orienter Dans un Monde de Hasard (pp. 1–18). Learning and Designing a Life in a World of Unforeseen Circumstances Proceedings of the August 2015 Cerisy Colloquium. https://www.researchgate.net/publication/284027367_Objectifs_et_finalites_de_l%27accompagnement_a_l%27orientation_a_l%27ere_anthropocene_Aims_and_ultimate_purposes_of_career-_and_life-design_interventions_in_the_Anthropocene_era.
Guichard, J. (2016). Reflexivity in life design interventions: Comments on life and career design dialogues. Journal of Vocational Behavior, 97, 78–83. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.08.001
Guichard, J. (2017). Objectifs et finalités de l’accompagnement à l’orientation à l’ère anthropocène. In Apprendre et s’orienter dans un monde de hasard. Actes du colloque de Cerisy d’août 2015 (pp. 13–39). L’Harmattan. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4040.1369.
Guichard, J. (2018). Life design dialogue–a new form of career and life design interventions. Journal of Counsellogy, 7, 267–304.
Guichard, J. (2019a). Guidance en employabilité & conseil en Life Design : objectifs, finalités et fondements des interventions d’accompagnement à l’orientation. In D. Canzittu (Ed.), Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé (pp. 19–37). Qui plus Est.
Guichard, J. (2019b). Le dialogue de conseil en Life Design : une forme renouvelée d’accompagnement à l’orientation. In D. Canzittu (Ed.), Penser et agir l’orientation au 21e siècle. De l’élève au citoyen engagé (pp. 67–85). Qui plus Est.
Guichard, J. (2022a). From career guidance to designing lives acting for fair and sustainable development. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22, 581–601. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09530-6
Guichard, J. (2022b). How to support the design of active lives that meet the challenges of the twenty-first century (economy, ecology and politics)? Australian Journal of Career Development, 31 (1), 5–13. https://doi.org/10.1177/10384162221090815
Guichard, J., & Huteau, M. (2006). Psychologie de l’orientation. Dunod.
Gysbers, N. C., & Henderson, P. (2014). Developing and managing your school guidance and counseling program (5th ed.). American Counseling Association.
Hartung, P. J. (2015). Life design in childhood: Antecedents and advancement. In L. Nota & J. Rossier (Eds.), Handbook of the life design paradigm: From practice to theory, from theory to practice (pp. 89–102). Hogrefe.
Hasgal, A., & Ahituv, N.iv. (2017). The development of knowledge workers in an organization characterized as complex adaptive systems (CAS). In E. Tsui & B. Cheung (Eds.), 14th international conference on intellectual capital, knowledge management and organizational learning (ICICKM 2017) (pp. 97–103). Academic Conferences and Publishing International Ltd.
Hooley, T., Watts, A. G., & Andrews, D. (2015). Teachers and careers. The role of school teachers in delivering career and employability learning.
Horstmeyer, A. (2020). The generative role of curiosity in soft skills development for contemporary VUCA environments. Journal of Organizational Change Management, 33 (5), 737–751. https://doi.org/10.1108/JOCM-08-2019-0250
Hutchinson, J. (2013). School Organisation and STEM Career-related Learning.
Kuijpers, M. (2019). Career guidance in collaboration between schools and work organisations. British Journal of Guidance & Counselling, 47 (4), 487–497. https://doi.org/10.1080/03069885.2018.1548007
Leclère, M. (2018). Matérialité de la médiation du sens en classe de langue pour enfants. Recherches En Didactique Des Langues et Des Cultures, 15 (3). https://doi.org/10.4000/rdlc.3480
Lemay, L. (2007). L’intervention en soutien à l’empowerment. Nouvelles Pratiques Sociales, 20 (March), 165–180. https://doi.org/10.7202/016983ar
Loesch-Griffin, D., & Rye, A. (2001). School-to-careers : Report on the year 4 evaluation of Nevada’s STC implementation system.
Lothaire, S., & Canzittu, D. (2020). Professionnaliser pour mieux orienter : vers une approche éducative de l’orientation. In C. Gardiès, L. Fauré, & S. Sognos (Eds.), Changement et professionnalisation (pp. 31–51). Cépaduès-Éditions.
Mack, O., & Khare, A. (2016). Perspectives on a VUCA world. In Managing in a VUCA world (pp. 3–19). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16889-0_1.
Maree, J. G., & Di Fabio, A. (2018). Integrating personal and career counseling to promote sustainable development and change. Sustainability, 10 (11), 4176. https://doi.org/10.3390/su10114176
Meirieu, P. (2009). Le pari de l’éducabilité. Les Cahiers Dynamiques, 43 (1), 4. https://doi.org/10.3917/lcd.043.0004
Ministère de l’Education du Québec. (2002). À chacun son rêve. Pour favoriser la réussite : l’approche orientante. Gouvernement du Québec.
Mouillet, M.-C., & Colin, C. (1998). Chemin Faisant. Tome 1. ADVP : fondements théoriques et exercices pratiques. Qui plus Est.
Mure, J.-L. (1996). La formation des enseignants du second degré à l’orientation : Faire face aux exigences d’une approche éducative. Spirale. Revue de Recherches En Éducation, 18 (1), 181–198. https://doi.org/10.3406/spira.1996.1667
National Centre for Guidance in Education. (2017). A whole school guidance framework.
Nota, L., & Rossier, J. (2015). Handbook of life design. From practice to theory and from theory to practice. Hogrefe Publishing.
Nove, A. (1990). Planned economy. In J. Eatwell, M. Milgate, & P. Newman (Eds.), Problems of the planned economy (pp. 186–197). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20863-0_29.
Olry-Louis, I., & Arnoux-Nicolas, C. (2022). Le sens des transitions et des bifurcations professionnelles. Editions In Press. https://doi.org/10.4000/osp.17556.
O’Shea, D. (2002). Capital area education and careers partnership school-to-career grant : An assessment of year four activities and prospects.
Pelletier, D. (2001). Pour une approche orientante de l’école Québécoise. Concepts et pratiques à l’usage des intervenants. Septembre éditeur.
Pelletier, D. (2004). L’approche orientante : la clé de la réussite scolaire et professionnelle. Septembre éditeur.
Pelletier, D., Noiseux, G., & Bujold, C. (1974a). Activation du développement vocationnel et croissance personnelle. Mac Graw-Hill.
Pelletier, D., Noiseux, G., & Bujold, C. (1974b). Développement vocationnel et croissance personnelle: approche opératoire. Mac Graw-Hill.
Phelps, L. A. (2013). Wisconsin Efforts to Prepare Youth for Success in the Workforce.
Plane, S., & Schneuwly, B. (2000). Regards sur les outils de l’enseignement du français : un premier repérage. Repères, 22 (1), 3–17. https://doi.org/10.3406/reper.2000.2339
Pouyaud, J., Cohen-Scali, V., Robinet, M.-L., & Sintes, L. (2017). Life and career design dialogues and resilience. In K. Maree (Ed.), Psychology of career adaptability, employability and resilience (pp. 49–64). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66954-0_4.
Quiesse, J.-M., Ferré, D., & Rufino, A. (2007). L’approche orientante, une nécessité. Tome I. Oser l’approche orientante, pourquoi ? Qui plus Est.
Renard, J., Carosin, É, & Canzittu, D. (2021). Travailler collectivement l’orientation à l’école. Questions d’orientation, 96-97 (2-3), 131–141.
Repetto, E. (2008). International competencies for educational and vocational guidance practitioners: An IAEVG trans-national study. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 8 (3), 135–195. https://doi.org/10.1007/s10775-008-9144-x
Rieunier, A. (2014). Concevoir un projet de formation: Compétences, objectifs, affectivité, instructional design. esf éditeur.
Riverin-Simard, D., & Simard, Y. (2005). Vers un modèle de participation continue: la place centrale de l’orientation professionnelle. Ministère de l’Education, du Loisir et du Sport.
Riverin-Simard, D., & Simard, Y. (2011). L’orientation professionnelle des adultes: une participation sociale toujours renouvelée. Revista Educação Skepsis–Formación Profesional. Claves Para La Formación Profesional, 2 (2), 1012–1065.
Robertson, P. J. (2021). The aims of career development policy: Towards a comprehensive framework. In P. J. Robertson, T. Hooley, & P. McCash (Eds.), The Oxford handbook of career development (pp. 112–128). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190069704.013.9.
Roegiers, X. (1997). Analyser une action d’éducation ou de formation. De Boeck Université.
Romero-Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C., & García-Jiménez, E. (2022). Career development learning in childhood: A collaborative guidance approach in Spanish low-income contexts. British Journal of Guidance & Counselling, 50 (3), 425–442. https://doi.org/10.1080/03069885.2021.1943738
Rossier, J., Aisenson, G., Chabra, M., Cohen-Scali, V., Di Fabio, A., Heslon, C., Masdonati, J., Ribeiro, M. A., & San Antonio, D. M. (2020). Lifelong learning, counseling, and life-designing to promote careers for the future. In Unesco (Eds.), Humanistic futures of learning. Perspectives from UNESCO chairs and UNITWIN networks (pp. 189–195). UNESCO.
Rossier, J., Eggenberger, C. M., & Perdrix, S. (2012). La formation des psychologues conseillères et conseillers en orientation en Suisse1. L’Orientation Scolaire et Professionnelle, 41 (2). https://doi.org/10.4000/osp.3765
Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling & Development, 90 (1), 13–19. https://doi.org/10.1111/j.1556-6676.2012.00002.x
Savickas, M. L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J.-P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., & van Vianen, A. E. M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75 (3), 239–250. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.04.004
Scheer, A., Noweski, C., & Meinel, C. (2012). Transforming constructivist learning into action: Design thinking in education. Design and Technology Education: An International Journal, 17 (3), 8–19.
Sen, A. (2005). Human rights and capabilities. Journal of Human Development, 6 (2), 151–166. https://doi.org/10.1080/14649880500120491
Stone-Johnson, C. (2015). Counselors as policy actors: Challenges to systemic involvement in college and career readiness policy In secondary schools. American Secondary Education, 43 (2), 27–43.
Sultana, R. G. (2004). Politiques d’orientation dans la societe de la connaissance : tendances, défis et réponses en Europe.
Sultana, R. G. (2008). De la politique a la pratique : une évolution systémique vers l’orientation tout au long de la vie en Europe.
Talbot, L., & Arrieu-Mutel, A. (2012). Décrire, comprendre et expliquer les pratiques d’enseignement d’un professeur de lycée. Éducation et Didactique, 6 (3), 65–95. https://doi.org/10.4000/educationdidactique.1504
Taskan, B., Junça-Silva, A., & Caetano, A. (2022). Clarifying the conceptual map of VUCA: A systematic review. International Journal of Organizational Analysis, 30 (7), 196–217. https://doi.org/10.1108/IJOA-02-2022-3136
Tutak, A., Malaise, S., & Canzittu, D. (2015a). Les clés de la réussite de la mise en place d’un projet. Guide méthodologique.
Tutak, A., Malaise, S., & Canzittu, D. (2015b). Les étapes de la mise en place d’un projet. Guide méthodologique.
UNESCO. (2005). Toward knowledge societies.
Valenzuela, V., Aisenson, G., & Duarte, M. E. (2022). Youth and children’s orchestras: Analysis of the educational experience and some reflections from the field of lifelong guidance and counseling. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 22 (3), 689–711. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09526-2
Van der Heijden, B., De Vos, A., Akkermans, J., Spurk, D., Semeijn, J., Van der Velde, M., & Fugate, M. (2020). Sustainable careers across the lifespan: Moving the field forward. Journal of Vocational Behavior, 117, 103344. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2019.103344
Van Esbroeck, R. (2002). Career guidance and counselling for lifelong learning in a global economy. In B. Hiebert & W. Borgen (Eds.), Echnical and vocational education and training in tThe 21st century: New roles and challenges for guidance and counselling (pp. 49–66). UNESCO.
Watson, M., & McMahon, M. (2015). From narratives to action and a life design approach. In L. Nota & J. Rossier (Eds.), Handbook of life design. From practice to theory and from theory to practice (pp. 27–39). Hogrefe.
Watts, A. G. (2005). Career guidance policy: An international review. The Career Development Quarterly, 54 (1), 66–76. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2005.tb00142.x
Watts, A. G. (2014). Cross-national reviews of career guidance systems: Overview and reflections. Journal of the National Institute for Career Education and Counselling, 32 (1), 4–14. https://doi.org/10.20856/jnicec.3202
Watts, A. G., & Sultana, R. G. (2004). Career guidance policies in 37 countries: Contrasts and common themes. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 4 (2–3), 105–122. https://doi.org/10.1007/s10775-005-1025-y