Profil

Engels Guyliann

Université de Mons - UMONS > Faculté des Sciences > Service de la Cellule de pédagogie Facultaire des Sciences

Université de Mons - UMONS > Faculté des Sciences > Service d'Ecologie numérique

ORCID
0000-0001-9514-1014
Main Referenced Co-authors
GROSJEAN, Philippe  (24)
BRIDOUX, Stéphanie  (3)
CONOTTE, Raphael  (3)
Gobert, Sylvie (3)
LACROIX, Gwendolyn  (3)
Main Referenced Keywords
Biological Data Science (3); Posidonia oceanica (3); Teaching (3); Data Science (2); Data Science Teaching (2);
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (17)
Phytobiology (plant sciences, forestry, mycology...) (11)
Computer science (1)
Environmental sciences & ecology (1)

Publications (total 30)

The most downloaded
99 downloads
Engels, G., Grosjean, P., & Artus, F. (2022). Teaching data science to students in biology using R, RStudio and Learnr: Analysis of three years data. Foundations of Data Science, 0 (0), 0-0. doi:10.3934/fods.2022022 https://hdl.handle.net/20.500.12907/44522

The most cited

15 citations (Scopus®)

Fullgrabe, L., Grosjean, P., Gobert, S., Lejeune, P., Leduc, M., Engels, G., Dauby, P., Boissery, P., & Richir, J. (23 July 2020). Zooplankton dynamics in a changing environment: A 13-year survey in the northwestern Mediterranean Sea. Marine Environmental Research, 159. https://hdl.handle.net/20.500.12907/27875

Engels, G., & Grosjean, P. (12 June 2024). Des tableaux et des graphiques prêts à être publiés avec les packages { tabularise} et {chart} de la suite SciViews [Poster presentation]. 10ÈMES RENCONTRES R, Vannes, France.

Bridoux, S., Engels, G., Lacroix, G., & Van vooren, A. (24 April 2024). Wooflash : outil innovant de révision individualisé pour les étudiants [Poster presentation]. Journée des enseignants 2024, Mons, Belgium.

Lacroix, G., Bridoux, S., Engels, G., & Van vooren, A. (24 April 2024). Créer du lien entre le secondaire supérieur et l'université [Poster presentation]. Journée des Enseignants 2024.

Van vooren, A., Bridoux, S., Engels, G., & Lacroix, G. (24 April 2024). Aider les étudiants de BAB1 à construire leur territoire disciplinaire [Poster presentation]. Journée des enseignants 2024, Mons, Belgium.

Grosjean, P., & Engels, G. (22 June 2023). Application {shiny} de correction de projets individuels utilisant R, RStudio, GitHub [Paper presentation]. Rencontres R 2023, Avignon, France.

Engels, G., & Grosjean, P. (2023). Application web, learnitgrid, pour faciliter la correction de projets par grille critériée [Poster presentation]. Journée des Enseignants 2023, MONS, Belgium.

Engels, G., Dugauquier, R., Quivy, T., Fullgrabe, L., Gobert, S., Lejeune, P., Leduc, M., Boissery, P., & Grosjean, P. (06 September 2022). Comparaison de l'échantillonnage horizontal et vertical dans la série spatio-temporelle du plancton de Corse (France) avec ZooImage [Poster presentation]. Mardi des chercheurs, Mons, Belgium.

Grosjean, P., & Engels, G. (2022). Rapport de progression en évaluation continue.

Grosjean, P., & Engels, G. (2022). Biological data science courses at UMONS, Belgium: Activity for 2018-2019. doi:10.5281/zenodo.6420347

Grosjean, P., Engels, G., & Conotte, R. (2022). Biological data science courses at UMONS, Belgium: student's activity for 2019-2020. doi:10.5281/zenodo.6420878

Grosjean, P., Engels, G., & Conotte, R. (2022). Biological data science courses at UMONS, Belgium: student's activity for 2020-2021. doi:10.5281/zenodo.6420917

Engels, G., Grosjean, P., & Artus, F. (2022). Teaching data science to students in biology using R, RStudio and Learnr: Analysis of three years data. Foundations of Data Science, 0 (0), 0-0. doi:10.3934/fods.2022022
Peer reviewed

Grosjean, P., & Engels, G. (13 July 2021). Perception de R et RStudio par des apprenants dans des cours de science des données biologiques [Paper presentation]. Rencontres R 2021, Paris, France.

Engels, G., & Grosjean, P. (13 July 2021). Retour d'expérience sur l'enseignement de la science des données biologiques en classe inversée [Paper presentation]. Rencontres R 2021, Paris, France.

Engels, G., & Grosjean, P. (08 July 2021). Teaching Biology students to code smoothly with learnR and gradethis [Poster presentation]. UseR!2021, Zurich, Switzerland.

Grosjean, P., & Engels, G. (08 July 2021). An integrated teaching environment for R with {learnitdown} [Paper presentation]. UseR!2021, Zurich, Switzerland.

Grosjean, P., & Engels, G. (2020). BioDataScience3: A Series of Learnr Documents for Biological Data Science course 3: An R package for e-learning package for teaching biological data science.

Grosjean, P., Engels, G., & Conotte, R. (2020). BioDataScience1: A Series of Learnr Documents for Biological Data Science course 1: An R package for teaching biological data science.

Grosjean, P., & Engels, G. (2020). BioDataScience - Initialize R environment for BioDataScience courses: An R package for teaching biological data science.

Fullgrabe, L., Grosjean, P., Gobert, S., Lejeune, P., Leduc, M., Engels, G., Dauby, P., Boissery, P., & Richir, J. (23 July 2020). Zooplankton dynamics in a changing environment: A 13-year survey in the northwestern Mediterranean Sea. Marine Environmental Research, 159.
Peer Reviewed verified by ORBi

Richir, J., Champenois, W., Engels, G., Abadie, A., Gobert, S., Lepoint, G., Santos, R. O., Silva, J., Sirjacobs, D., & Borges, A. V. (2020). A 15-month survey of dimethylsulfoniopropionate and dimethylsulfoxide content in Posidonia oceanica. Frontiers in Ecology and Evolution. doi:10.3389/fevo.2019.00510
Peer reviewed

Engels, G., & Grosjean, P. (09 July 2019). Better learning of data science in a biology curriculum by using R, Studio, learnr & Github Classroom [Poster presentation]. useR, Toulouse, France.

Engels, G., Georges, N., Conotte, R., Batigny, A., & Grosjean, P. (05 March 2019). Réponses écophysiologiques de Seriatopora hystrix (Dana, 1846) lors de stress hypo- et hypersalin [Poster presentation]. Mardi des Chercheurs, Mons, Belgium.

Engels, G., & Grosjean, P. (05 March 2019). Classe inversée et outils interactifs : les clés de la motivation des étudiants en apprentissage de la science des données [Poster presentation]. 3ème Journée des Enseignants de l'UMONS, Mons, Belgium.

Engels, G., & Grosjean, P. (03 March 2019). Amélioration de l'apprentissage via l'analyse des résultats de quiz interactifs [Poster presentation]. 3ème Journée des Enseignants de l'UMONS, Mons, Belgium.

Engels, G., Georges, N., Conotte, R., Batigny, A., & Grosjean, P. (14 December 2018). Ecophysiological responses of Seriatopora hystrix (Dana, 1846) to short-term hypo- and hypersaline stress [Poster presentation]. The 25th Benelux congress of Zoology, 'Zoology in the Anthropocene', Anvers, Belgium.

Engels, G., & Grosjean, P. (04 July 2018). Introduction de nouveaux outils (learn, GitHub Classroom,...) dans les cours de Science des données en biologie [Poster presentation]. Septièmes rencontres R, Rennes, France.

Grosjean, P., & Engels, G. (04 June 2018). Est-il possible d'améliorer encore la courbe d'apprentissage de R au delà de tidyverse? Les packages flow et chart [Paper presentation]. Septièmes rencontres R, Rennes, France.

Richir, J., Abadie, A., Borges, A., Champenois, W., Santos, R., Silva, J., Walz, S., Lejeune, P., Engels, G., & Gobert, S. (10 April 2018). Etude de la photosynthèse de Posidonia oceanica par fluorimétrie modulée [Paper presentation]. Workshop STARECAPMED, Calvi, France.

Engels, G. (2017). Etude du diméthylsulfoniopropionate et du diméthylsulfoxyde chez Posidonia oceanica (L.) Delile (1813) : cycle saisonnier naturel et bio marqueur de réponse au stress ocydatif induit par le cuivre. : Mémoire présenté en vue de l'obtention du grade de Master en Biologie des Organismes et Ecologie sous la direction des docteurs Richir Jonathan et Borges Alberto [Master’s dissertation, Université de Mons]. ORBi UMONS-University of Mons. https://orbi.umons.ac.be/handle/20.500.12907/41169

Contact ORBi UMONS