Article (Scientific journals)
Un modèle du prestige des options dans l'enseignement secondaire de transition en Communauté française de Belgique
Friant, Nathanaël; Demeuse, Marc
2011In Orientation Scolaire et Professionnelle, 40 (2), p. 183-200
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Friant_Demeuse_modele_prestige_modifié.pdf
Author preprint (561.82 kB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
[fr] filières d'enseignement; [fr] orientation scolaire; [fr] enseignement qualifiant; [fr] relégation
Abstract :
[en] The school system of the French Community of Belgium is characterized by a differentiated valorisation of tracks, though there is a political will to put them on the same footing. Nevertheless, one doesn't know much about the social value of tracks and options. This research aims to model the prestige of tracks and options on the basis of a survey regarding students attending the last year of general secondary education. Results show that a prestige hierarchy of options can be built, although everyone does not share it, notably because pupils tend to overrate courses they have chosen. Moreover, the prestige of an option can be modelled as a function of its public's socio-demographic and academic characteristics.
[fr] Dans le système éducatif de la Communauté française de Belgique, caractérisé par une valorisation inégale des filières d'enseignement, il existe une volonté politique de mettre les filières sur un pied d'égalité. Mais on connaît peu de choses sur la valorisation des filières et options. La recherche présentée ici tente d'en établir un modèle sur la base d'une enquête par questionnaire réalisée auprès d'étudiants de dernière année de l'enseignement secondaire de transition. Les résultats montrent que l'on peut construire une échelle de prestige des options, bien qu'elle ne soit pas partagée par tous, notamment parce que les élèves ont tendance à survaloriser les cours qu'ils ont choisis. De plus, le prestige d'une option peut être modélisé comme une fonction des caractéristiques sociodémographiques et scolaires de son public.
Disciplines :
Political science, public administration & international relations
Education & instruction
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Friant, Nathanaël ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Méthodologie et formation
Demeuse, Marc  ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Méthodologie et formation
Language :
French
Title :
Un modèle du prestige des options dans l'enseignement secondaire de transition en Communauté française de Belgique
Publication date :
15 June 2011
Journal title :
Orientation Scolaire et Professionnelle
ISSN :
0249-6739
Publisher :
Delachaux et Niestle, France
Volume :
40
Issue :
2
Pages :
183-200
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Research unit :
P316 - Méthodologie et formation
Available on ORBi UMONS :
since 11 January 2011

Statistics


Number of views
1 (0 by UMONS)
Number of downloads
0 (0 by UMONS)

Scopus citations®
 
2
Scopus citations®
without self-citations
1
OpenCitations
 
1

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS