Article (Scientific journals)
Analyse thématique et analyse propositionnelle: application à un corpus de témoignages concernant l'injustice scolaire
Vanoutrive, Johan; Derobertmasure, Antoine; Friant, Nathanaël
2012In Mesure et Évaluation en Éducation, 35 (2), p. 97-123
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
MeE_INT_v35n2_p97-124.pdf
Publisher postprint (582.94 kB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Abstract :
[fr] En fonction des objectifs d'une recherche, diverses méthodes d'analyse de conte - nu sont envisageables. Un corpus de témoignages, recueilli auprès d'élèves de troisième secondaire de la Communauté française de Belgique, a été traité selon deux méthodes complémentaires : une analyse thématique et une analyse propositionnelle. Sur la base du travail de codage, de l'analyse propositionnelle et du croisement de ces méthodes, la discussion de la typologie des injustices scolaires de Dubet (1999) éclaire les précédentes conclusions du groupe GERESE selon lequel les sentiments de justice des élèves sont significativement liés à leur autoévaluation de leur niveau scolaire.
[en] Various content analysis methods can be considered depending on the research objectives. A corpus of accounts of injustice by pupils in the third grade of secondary education in French-speaking Belgium has been processed according to two complementary methods: thematic analysis and propositional analysis. On the basis of coding, thematic analysis and propositional analysis and by crossing these methods, we discuss the typology of school injustice proposed by Dubet (1999) and throw light on conclusions of the GERESE according to which pupils' feelings of justice are significantly linked to their self-evaluation of academic achievement.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Vanoutrive, Johan
Derobertmasure, Antoine ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Cellule Facultaire de Pédagogie Universitaire
Friant, Nathanaël ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Méthodologie et formation
Language :
French
Title :
Analyse thématique et analyse propositionnelle: application à un corpus de témoignages concernant l'injustice scolaire
Publication date :
20 December 2012
Journal title :
Mesure et Évaluation en Éducation
ISSN :
0823-3993
eISSN :
2368-2000
Publisher :
Association pour le Développement des Méthodologies d'Evaluation en Education (ADMEE), Québec, Canada
Volume :
35
Issue :
2
Pages :
97-123
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Research unit :
P316 - Méthodologie et formation
Available on ORBi UMONS :
since 30 March 2011

Statistics


Number of views
4 (2 by UMONS)
Number of downloads
0 (0 by UMONS)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS