No full text
External report (Reports)
Herziening van de methodologie, de doelstellingen en het instrument "Barometerenquête bij Belgische scholen over de stand van zaken in het onderwijs voor mondiaal burgerschap in het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs in België".
Dachet, Dylan; Lothaire, Sandrine; Rika, Geralda et al.
2025
 

Files


Full Text
No document available.
Annexes
Rapport1nl.pdf
(4.84 MB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Abstract :
[nl] Het doel van dit rapport is de methodologische basis te leggen voor de tweede editie van de Barometer over de stand van zaken van het onderwijs in wereldburgerschap (GCE) in het verplicht onderwijs in België. Het beantwoordt aan de verwachtingen die werden geformuleerd in de opdrachtomschrijving, namelijk: (1) de operationele doelstellingen van de barometer verduidelijken, (2) het concept van GCE dat zal worden gemeten nauwkeurig definiëren, (3) de eerste editie van de enquête kritisch analyseren en (4) de ethodologische keuzes voorstellen voor het construeren van een herziene, relevante en haalbare versie. De algemene doelstelling blijft het produceren van periodieke referentiegegevens die schooldirecteuren, onderwijsactoren en publieke besluitvormers betrouwbare informatie geven over de mate waarin het WBE wortel heeft geschoten, zonder de pretentie te hebben om de directe impact op het leren te meten. Het rapport wijst erop dat de definitie die is aangenomen voor WBE het resultaat is van een diepgaand onderzoek van de wetenschappelijke literatuur en discussies met de werkgroep; het zal dienen als een kader voor het hele proces. Verschillende belangrijke methodologische punten moeten worden gevalideerd: het principe van het behoud van een gemeenschappelijke basis van items om diachrone vergelijkingen mogelijk te maken ; de cyclische structuur op basis van grote, kleine en specifieke thema's; de strikte beperking van de duur van de test, met technische opties zoals aselecte steekproeftrekking van items of een adaptieve test; aannames over responspercentages en de procedures voor het opnieuw testen of uitbreiden van de steekproef indien nodig; tot slot, de keuze tussen een duurder maar beter gecontroleerd steekproefplan, of een voordeliger plan dat de respondent blootstelt aan een hoger risico op non-respons. Dit rapport nodigt Enabel uit om deze structureringsopties te bevestigen om de methodologie af te ronden en de operationele fase onder optimale omstandigheden te starten.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Dachet, Dylan  ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Pédagogie et méthodologie de l’enseignement
Lothaire, Sandrine  ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Pédagogie et méthodologie de l’enseignement
Rika, Geralda ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Pédagogie et méthodologie de l’enseignement
San Martin, Ernesto;  UCL - Catholic University of Louvain
Van Bellegem, Sébastien;  UCL - Catholic University of Louvain
Language :
Dutch
Title :
Herziening van de methodologie, de doelstellingen en het instrument "Barometerenquête bij Belgische scholen over de stand van zaken in het onderwijs voor mondiaal burgerschap in het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs in België".
Publication date :
30 June 2025
Publisher :
Agence belge de coopération internationale - Enabel, Bruxelles, Belgique, Bruxelles, Belgium
Number of pages :
65
Commissioned by :
Agence belge de coopération internationale - Enabel
Research unit :
B110 - Pedagogy and teaching methodology
Research institute :
Soci&Ter
Funders :
Agence belge de coopération internationale - Enabel
Available on ORBi UMONS :
since 06 August 2025

Statistics


Number of views
6 (0 by UMONS)
Number of downloads
0 (0 by UMONS)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS