Article (Scientific journals)
Le bien-être des enseignants de la Fédération Wallonie-Bruxelles : enquête qualitative sur les mécanismes psychologiques liant les concepts de bien-être et de capital psychologique
Bertieaux, Denis; Goyette, Nancy; Duroisin, Natacha
In pressIn Formation et Profession : Revue Scientifique Internationale en Education
Peer reviewed
 

Files


Full Text
preprint_embargo.docx
Author preprint (456.27 kB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
bien-être; capital psychologique; PsyCap; enseignants; well-being; psychological capital; psycap; teachers
Abstract :
[fr] Cette recherche réalisée avec un devis qualitatif sur le bien-être au travail des enseignants adopte une approche positive, basée sur leurs ressources psychologiques individuelles. Dans cette perspective, les concepts de capital psychologique (PsyCap) et de bien-être sont mobilisés, appliqués au contexte belge francophone. Des enseignants (n=13) ont participé à des entretiens semi-structurés, menés en 2022, et les propos recueillis ont été analysés au moyen de démarches d’analyse thématique déductive. Les résultats obtenus permettent de progresser dans la compréhension des mécanismes sous-jacents aux interactions entre le PsyCap et le bien-être et de dessiner des pistes pour leur formation initiale et continue.
[en] This qualitative research on teachers’ professional well-being adopts a positive approach, based on their individual psychological resources. From this perspective, the concepts of Psychological Capital (PsyCap) and well-being are used with application to the French-speaking Belgian context. Teachers (n=13) participated in semi-structured interviews conducted in 2022, and the results were analyzed using deductive thematic analysis. The results provide a basis for improving our understanding of the mechanisms underlying the interactions between PsyCap and well-being. They also suggest avenues for initial and in-service training.
Disciplines :
Education & instruction
Social, industrial & organizational psychology
Author, co-author :
Bertieaux, Denis  ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Education et Sciences de l’apprentissage
Goyette, Nancy;  UQTR - Université du Québec à Trois-Rivières > Département des sciences de l'éducation
Duroisin, Natacha  ;  Université de Mons - UMONS > Ecole de Formation des Enseignants > Service Education et Sciences de l’apprentissage
Language :
French
Title :
Le bien-être des enseignants de la Fédération Wallonie-Bruxelles : enquête qualitative sur les mécanismes psychologiques liant les concepts de bien-être et de capital psychologique
Alternative titles :
[en] Teachers' well-being in the Wallonia-Brussels Federation: a qualitative study of the psychological mechanisms linking the concepts of well-being and Psychological Capital
Publication date :
In press
Journal title :
Formation et Profession : Revue Scientifique Internationale en Education
ISSN :
1718-8237
eISSN :
2368-9226
Publisher :
Université Laval. Faculté des sciences de l'éducation. Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante (CRIFPE), Montreal, Canada
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
3. Good health and well-being
4. Quality education
Research unit :
B101 - Education et Sciences de l’apprentissage
Research institute :
R150 - Institut de Recherche sur les Systèmes Complexes
R250 - Institut de recherche pour le Développement sociétal et territorial
Complexys
Soci&Ter
Available on ORBi UMONS :
since 03 December 2025

Statistics


Number of views
5 (3 by UMONS)
Number of downloads
1 (1 by UMONS)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS