Article (Scientific journals)
Comment tirer le meilleur parti de la double casquette « chercheur » et « formateur » dans le cadre de l'évolution d'un dispositif de formation d'enseignants ?
Bocquillon, Marie; Derobertmasure, Antoine; Demeuse, Marc
2018In Phronesis, 7 (1), p. 8-23
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
PHRON_071_0008.pdf
Publisher postprint (751.2 kB)
Request a copy

All documents in ORBi UMONS are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
[fr] Pratique réflexive; [fr] Gestes professionnels; [fr] Accompagnement; [fr] Dispositif de formation; [fr] Formation initiale des enseignants; [en] Professionnal gestures; [en] Reflexive practice; [en] Support; [en] Initial teacher training
Abstract :
[en] This paper presents the evaluation and the regulation of an initial teacher training programme which has been investigated from a scientifical point of view. The different researches realized have conduct the trainers to adapt the teacher training programme. These adaptations concern conceptual, pedagogical and methodological aspects. The assessment of the effects of these adaptations over a period of about ten years illustrate the approach that combines research and training and the richness of the double role of the researchers who are also trainers.
[fr] Cet article présente l'évaluation et la régulation d'un dispositif de formation initiale d'enseignants ayant été, au fil du temps, au coeur de plusieurs recherches scientifiques. Les différentes recherches réalisées ont amené les formateurs à apporter au dispositif de formation une série d'évolutions, de nature conceptuelle, pédagogique et méthodologique. L'appréciation des effets de ces évolutions sur une période d'une dizaine d'années permet d'illustrer la démarche alliant étroitement recherche et formation et la richesse du double rôle des chercheurs-formateurs.
Disciplines :
Political science, public administration & international relations
Education & instruction
Author, co-author :
Bocquillon, Marie ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Service de Méthodologie et formation
Derobertmasure, Antoine ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > FPSE - Cellule de pédagogie facultaire
Demeuse, Marc  ;  Université de Mons > Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education > Service de Méthodologie et formation
Language :
French
Title :
Comment tirer le meilleur parti de la double casquette « chercheur » et « formateur » dans le cadre de l'évolution d'un dispositif de formation d'enseignants ?
Publication date :
13 March 2018
Journal title :
Phronesis
ISSN :
0031-8868
Publisher :
Brill, Netherlands
Volume :
7
Issue :
1
Pages :
8-23
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Research unit :
P316 - Méthodologie et formation
Research institute :
R150 - Institut de Recherche sur les Systèmes Complexes
R250 - Institut de recherche pour le Développement sociétal et territorial
Available on ORBi UMONS :
since 21 May 2018

Statistics


Number of views
6 (3 by UMONS)
Number of downloads
0 (0 by UMONS)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi UMONS