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Abstract :
[en] In French-speaking Belgium, and throughout the world, managing student behavior is a major challenge for teachers (e.g. Dicke et al., 2015; Dufour, 2010). In-service teacher training in effective behavior management systems such as Positive Behavior Support (PBS) represents one of the major levers for improving this situation (e.g. Guskey, 2000; Richard et al., 2017). However, PBS is little known in French-speaking Belgium (Author B and Author C), and most studies on in-service training are based solely on the assessment of participants' satisfaction (Duchaine et al., 2021). It is therefore necessary to design PBS training programs for schools that request them, and to evaluate the effectiveness of these training programs on the basis of various indicators and not just on the basis of participants' satisfaction. This paper therefore presents the methodology that our team will be implementing in a few months' time to evaluate the effectiveness of a PBS training program that will be implemented in several schools in French-speaking Belgium. This evaluation will be based on Guskey's (2000) model, which enables us to assess the effectiveness of professional development programs through :1) participants’ satisfaction; 2) evaluation of participant learning; 3) evaluation of the organizational support provided to teachers (notably by the school principal) to implement the learning acquired during the training in classrooms and in the different areas of school; 4) evaluation of the transfer by participants of the learning acquired during the training in classrooms and in the different areas of school life; 5) evaluation of the added value of the training program for students (in terms notably of behavior).Tools selected on the basis of a literature review, as well as tools designed by our team, to assess the effectiveness of a PBS training program will be presented. The strengths and limitations of these tools will be discussed.
[fr] En Belgique francophone, et à travers le monde, la gestion des comportements des élèves représente une difficulté majeure des enseignants. La formation continue à des systèmes de gestion des comportements dont l’efficacité a été démontrée tels que Positive Behavior Support (PBS) représente l’un des leviers majeurs pour améliorer cette situation. Pourtant, PBS est peu connu en Belgique francophone (Author B and Author C) et la plupart des études sur la formation continue sont basées uniquement sur l’évaluation de l’appréciation des participants. Il est donc nécessaire de mettre en œuvre des dispositifs de formation continue au PBS pour les écoles qui en font la demande et d’évaluer l’efficacité de ces dispositifs de formation à partir de différents indicateurs et pas uniquement à partir de l’appréciation des participants.
Cette communication présente donc la méthodologie qui sera mise en œuvre dans quelques mois par notre équipe pour évaluer l’efficacité d’un dispositif de formation au PBS mis en œuvre dans plusieurs écoles. Cette évaluation sera réalisée à l’aune du modèle de Guskey (2000), qui permet d’évaluer l’efficacité de dispositifs de développement professionnel via : 1) l’appréciation des participants; 2) l’évaluation des apprentissages des participants ; 3) l’évaluation du soutien organisationnel fourni aux enseignants (notamment par la direction d’école) pour qu’ils mettent en place dans les différentes aires de vie de l’école les acquis de la formation ; 4) l’évaluation du transfert par les participants des acquis de la formation dans les différentes aires de vie de l’école ; 5) l’évaluation de la plus-value du DP pour les élèves (en termes notamment de comportements). Ainsi, des outils sélectionnés sur la base d’une revue de la littérature, ainsi que des outils conçus par notre équipe, pour évaluer l’efficacité d’un dispositif de formation au PBS seront présentés. Les points forts et les limites des outils seront abordés.